10 gömda skatter på Kreta

Av de många grekiska öarna är Kreta fortfarande en av mina favoriter. När jag aldrig hade varit på Kreta tänkte jag alltid på massturism när jag tänkte på Kreta. Men det finns fortfarande så många oupptäckta platser på den största ön i Grekland! Genom samtal med lokalbefolkningen och genom att köra runt i min bil hittade jag de mest speciella gömda skatterna på Kreta. Tidigare delade jag några favorit-hotspots, men jag ville inte låta dig missa mina senaste upptäckter. Därför delar jag med mig av 10 tips idag när du är på Kreta!


1. Den vita byn Loutro

Mitt första Kreta-tips är Loutro: en gammal, pittoresk fiskeby dit man bara kan ta sig dit genom att segla dit med en båt. Här finns inga vägar och därför inga bilar. I och runt Loutro hittar du många mysiga tavernor, du kan njuta av typisk grekisk arkitektur och vandra vackra vägar. Välj en av de mysiga terrasserna och beställ den lokala rätten 'Dakos': kretensiskt bröd med körsbärstomater, oliver och fetaost. Det där smakar sommar!


2. Rodakinos fridfulla stränder

Stränderna på Kreta kan bli trånga på sommaren. Men om du vet vart du ska gå, kommer du att få en speciell överraskning. Mina samtal med lokalbefolkningen runt Chania ledde mig till Kretas lugna stränder. På stranden i Rodakinos kan du njuta av ljudet av vågorna i lugn och ro. På stranden hittar du småsten, men oroa dig inte för det finns sand i vattnet. Det är en perfekt plats för familjer, eftersom vid kanten av kusten kan du hitta en skuggig plats under träden.


3. Venizelos minnesplats

Mellan Chania och flygplatsen hittar du en unik utsiktsplats, med den bästa utsikten över Chania. Premiärminister Eleftherios Venizelos och hans son Sofoklis begravdes på denna vackra plats. Jag kan sitta här i timmar på en bänk och beundra utsikten över staden och havet. Har du tur kan du även uppleva ett grekiskt bröllop där. Par gifter sig ofta här i den mysiga kyrkan. Om du är på humör för något sött kan jag rekommendera kakorna på Koukouvaya café. De är nästan lika bra som utsikten!


4. De vackraste stränderna i Palaikastros

Psst... Ska jag berätta en liten hemlighet? Runt staden Palaikastros hittar du de bästa gömda sandstränderna på Kreta. På Rizovigio-stranden är det alltid lugnt, även om det ligger nära turiststranden i Vai. På Rizovigio kan du simma i det klarblå vattnet och njuta av färsk fisk till lunch.


5. Anogia: Zeus födelseplats

Byn Anogia ligger i hjärtat av Kreta. Denna plats spelar en viktig roll i den grekiska mytologin. Berättelsen berättar att Zeus växte upp i denna by och tillbringade sin barndom där. Jag förstår att han valde att stanna i denna mysiga by, där invånarna är gästvänliga och maten alltid är utsökt. Jag kan varmt rekommendera att du provar den lokala specialiteten med grillat lamm. Produkterna produceras i området och lokalbefolkningen är mycket duktiga kockar! Om du vill veta mer om Zeus, gå till Idean, grottan där han sägs ha fötts...


6. Njut av utsikten över historiska Phaistos

Du måste ha hört talas om Knossos, Kretas mest kända ruin. Men för älskare av den grekiska antiken har ön mycket mer att erbjuda. Den historiska Phaistos på södra Kreta, till exempel, går tillbaka till stenåldern. Denna bosättning var bebodd från cirka 4000 år före vår tideräkning, men förstördes under den sena bronsåldern under en jordbävning. Lika imponerande som detta historiska landmärke är utsikten. Härifrån har du en vacker utsikt över den omgivande dalen och bergen. Nära Phaistos hittar du också ett trevligt café, som definitivt är värt ett besök för en frappé med utsikt.


7. Gästvänliga kretensare i Megala Chorafia

Megala Chorafia är en mysig by nära Chania. I den här byn är du mitt i det autentiska kretensiska livet. På min adress Marialena Villas trivs jag nära de lokala och mysiga krogarna, men jag kan också dra mig tillbaka med nöje på min egen privata terrass. Från Megala Choafia har du den vackraste utsikten över "Vita bergen" och byn ligger bara 5 minuters bilresa från den lugna stranden i Kalami!


8. Elafonisi: ön du kan promenera till

Ön Elafonisi ligger på Kretas sydvästra kust. Ön är ett skyddat naturreservat som har rosa stränder på grund av ekosystemet med unika mikroorganismer. Kontrasten mellan den rosa stranden och det turkosa vattnet är verkligen vacker. Ön är uppkallad efter rådjuren - "Elafi". Dessa djur var de första som upptäckte att man kunde hoppa till ön. Det kan du fortfarande göra – ibland utan att bli blöt om fötterna! Du kan parkera bilen vid Elafonissi-stranden och åka till ön därifrån.


9. Den venetianska hamnen i Chania

Hamnen i Chania är en av de vackraste platserna på Kreta. Hamnen är historisk, mysig och unik. Hamnen byggdes på 1300-talet, bland annat som ett skydd mot pirater. Vid hamnen hittar du många trevliga kaféer, krogar och monument från olika historiska perioder. Även om den kallas för den venetianska hamnen, hittar du även ottomanska och kretensiska influenser. Mitt i detta historiska medley kan du njuta av en avkopplande kvällspromenad. Hamnen är inte så trångt och därför en idealisk tillflyktsort från Chania.

10. Samaria Gorge: den perfekta vandringsleden

Äventyrare kan skämma bort sig själva vid Samariaravinen. Vissa säger att det är Europas längsta kanjon – jag tyckte åtminstone att den var tillräckligt lång! Denna vandring är en fysisk utmaning, men väl värt ansträngningen. Under promenaden blev jag överväldigad av öns orörda skönhet. För den här rutten behöver du rejäla promenadskor, det är också lämpligt att gå upp tidigt så att du kan undvika trängsel. Du börjar turen på 1250 meters höjd och avslutar efter 16 kilometer vid den vackra kustbyn Agia Roumeli där du kan koppla av i en mysig taverna och ta ett välförtjänt dopp i havet.

Grekland utflykter