Fler och fler seniorer på Kreta

Vänligen missförstå inte ovanstående text, det är inget fel med det, men bara en observation och vi märker givetvis det.

Säsongen går bakåt, bokningarna för de traditionella semestermånaderna juli och augusti är nu nästan överträffade i september och oktober. Fler och fler människor är äldre, som vill tillbringa den sena midsommartiden på ön Kreta.

Dessa äldre människor är resekärra och fulla av humor och njuta av sin välförtjänta semester efter ett arbetsliv.

Leverantörer av boende, biluthyrning och cykeluthyrningsföretag kommer gradvis att behöva anpassa sig. På sensommaren är efterfrågan på högteknologiska mountainbikes med kolfiber och skivbroms mycket mindre, men efterfrågan på en låg cykel, kanske elektrisk är mycket större.


Detta är också jämförbart med boende. När farfar först måste komma in i en smal trappa med 28 steg på sina kryckor, kommer han snabbt hitta boende där mindre klättring krävs.

Med bilar är trenden naturligtvis mer i riktning mot bilar, där du enkelt kan komma in och ut. Sportbilar med djupa sittplatser blir mindre populära bland seniorer.

Vad som händer om 10 eller 20 år är en fråga. Självklart finns det också unga människor och unga familjer, som kan vara i deras föregångares fotspår eller som oavsiktligt hamnar på Kreta. Min personliga åsikt är dock att besökarna blir äldre.

Är kretensisk turism utarbetad i enlighet med detta?

Figurer och undersökning av den grekiska Turistföreningens ((INSETE) fann att 65+ generationen har spenderat ca 2000 miljoner euro år 2016. 93% av besökarna, 93% av övernattningar och 76% av utgifterna kom från Europa, 7% av övernattningar och 24% av utgifterna så från icke-europeiska länder. de flesta besökare till Grekland kom från Storbritannien (404 tusen), Tyskland (336 tusen) och Frankrike (238,000). för framtiden INSETE slocknar en förlängning av turistsäsongen och en ytterligare ökning av inkomst.

"Turistmarknaden vid 65 års ålder är stor och välmående, men med den demografiska utvecklingen på global nivå är det också mycket dynamiskt, men anpassningen av den grekiska turistindustrin till de specifika kundernas behov och önskemål är nödvändig. redan finns, kräver nu en kombination för att skapa en lämplig produkt som möjliggör en ökning av inkommande turist flöde av äldre.

Grekland utflykter